Lille-Fot

Igår så åkte jag och mamma till Burs. Och varför då? Jo, jag skulle provrida en häst:D

SHV Morgan är en engelsk fullblodskorsning. Det är en valack på 10 år, ca 160 i mankhöjd.
När Morgan togs omhand av SHV, Svenska Hästars Värn http://www.shv.org/, så var han 1½ år. Vet inte riktigt varför han togs omhand. Han har nu gått hos en fodervärd i Burs men hon har inte ork längre till fyra hästar, så Morgan och en till skall lämnas iväg.

När vi kom dit så pratade vi ett tag med den nuvarande fodervärden. Sen gick vi ut till hagen för att hämta Morgan. Jag borstade ett tag och sen skulle sadel och träns på och så satt jag upp. Det första jag tänkte när jag väl satt på ryggen var att han hade ett ganska åsnelikt utseende. Lång, smal hals, långa öron, han är ganska mörk med ljusare partier kring ögon och mule. Alltså, en stor åsna.

När jag sen skulle rida så kändes allting helkonstigt. Han var så lång!!! Men på något sätt lyckades jag ändå visa att jag ine var en så dålig ryttare som jag kände mig.

Om tidigast två veckor skall vi hämta honom. Då kommer vi samtidigt lämna tillbaka Gnutta. När vi fått hem Morgan så kommer Pussie nästan bara gå som sällskap. När kompisar är här och rider så blir det på henne som dom kommer rida och om jag får tid över så rider jag henne ibland också.

I början så kommer jag rida lektioner för Helen. När jag sen vant mig vid honom och det går att rida till ridhuset (vi har ingen hästtransport) så kommer jag börja rida dressyr för Katja. Så det skall bli kul.

Men ni kanske undrar varför jag i rubriken skrev Lille-Fot, men kallar hästen Morgan. Det är för att jag inte vill ha människonamn på en häst och jag vill inte kalla honom Mogge som han kallas nu. Därför satte jag mig ner för någon kväll sen och letade igenom min pärm där jag skriver upp namn från böcker och filmer. Jag valde ut sex namn därifrån som jag sen valde mellan. Till slut blev det Lille-Fot. Den "riktiga" Lille-Fot är en dinosaurie, långhals, från filmerna om Landet för länge sedan.

När jag berättade för mamma och pappa om mitt namnval så sa båda två "Tänk om han inte har någon liten fot då?" Men det är ju just därför jag valde namnet. Han är inte liten. Tror att jag kommer få mer kommentarer på det än på Pussie;)



Mamma som tog korten var inte riktigt kompis med min kamera, så bilderna när jag red blev suddiga. Men det kommer att bli fler:) Förhoppningsvis bilder och filmer från när jag rider för Katja och Helen också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0