Halt häst:(

I fredags förra veckan så var hovslagaren här på förmiddagen och gav hästarna lite manikyr och skodde om dem. Allting gick bra och Pussie var mycket snällare mot honom än den förra hovslagaren. Det var bara några gånger som hon la ner tyngden i hoven som han höll upp. Duktiga Pussie:D

På eftermiddagen så skulle jag och en kompis rida ut. Jag red Gnutta och hon Pussie. Vi märkte redan innan vi red iväg att hästarna var pigga. Vi var iväg på en ganska lång uteritt. På vägen hem så skulle vi trava, men Pussie får dårfnatt och börjar nästan skena. Gnutta sticker såklart efter. När jag försöker få stopp på Gnutta så tappar jag båda stigbyglarna och ramlar av. Eftersom jag fortsätter att försöka få henne att stanna efter avramlingen, så håller jag kvar i tygeln. När jag känner någonting nudda axeln förstod jag att hon hade gått omkull, men när jag kom upp igen så var hon redan på väg bort i trav. Kompisen hade fått stopp på Pussie. Jag såg på marken att Gnutta hade halkat på en isfläck och därför gått omkull. Så nu var det bara att försöka gå ikapp Gnutta. Efter ett tag saktade hon iaf ner till skritt, men hon stannade först när jag bara var några meter från henne:(

Utan skador på varken mig eller hästen så satt jag upp igen. Ett tag senare när vi skulle trava igen så tyckte jag att Pussie som var jämsides med mig travade konstigt. När kompisen sen ledde henne mot mig så märkte jag att hon haltade på vänster fram. Inte alls kul. Så vi gick sista biten hem.

Nu verkar Pussie vara bättre i benet och hon haltar bara i traven. Det blir för det mesta vila nu och promenad några gånger i veckan för att ingen av dem skall slöa till.

Jag blev väldigt glatt förvånad över Gnutta när jag var ute och gick med båda två tillsammans i onsdags. Gnutta som annars bara brukar springa på gick lugnt och sakta och anpassade sig till Pussies steg. Det var bara när vi kom in på gården som hon gick på före. Då släppte jag loss henne helt så att hon gick utan grimma sista biten ut i hagen. Och vem var det då som hamnade på efterkälken? Jo, Gnutta såklart. Suck va trött jag blir på dem ibland;)

Men en sak som var rolig med avramlingen var att kompisen såg Gnutta komma galopperande i ögonvrån. Sen hörde hon Wiiiiiii och en duns. Utan att jag visste om det så hade jag sagt Wiiiiii när jag flög av. Det hade vi roligt åt resten av tiden hon var här:D



Jag kan ju lägga till att jag just nu håller på att leta efter en häst som är lite yngre än de här två gamla 26-åriga ponnyerna. Om jag hittar någon så kommer jag att lämna tillbaka Gnutta och Pussie kommer bara ridas kortare bitar ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0